torsdag 19. september 2024

Mitt første møte med GAUPE!!! Skatval, 17. + 18.09.2024


Gaupa 17.09.24











Kråker og skjærer fant også noe å spise på rådyrskrotten 


Gaupa 18.09.24










































En stor drøm i flere år har vært å få sett ei vill gaupe, og kanskje få tatt noen bilder av den.
På Skatval i Stjørdal har det gått flere gauper rundt i bygda vår dette året.
Det snakkes om at det kan ha vært så mange som seks ulike individer samtidig.

Mange har fått sett og tatt bilder av vårt største ville kattedyr, bare ikke undertegnede. 
Jeg har alltid kommet for seint etter tips, eller ikke sett noe til gaupene 
på mine utallige turer rundt på Skatval.

Sist mandag trodde jeg det igjen skulle bli en slik bomtur.
Jeg fikk nok et tips om ei voksen gaupe som tre dager tidligere hadde felt en stor råbukk,
ute på en kornåker ikke langt fra bebyggelse. 
Da jeg omsider fant fram til stedet, hadde gaupa forlatt byttet sitt ti minutter tidligere. 

Tirsdag morgen var jeg på plass ved det samme stedet igjen, og satt rolig inne i bilen 
med nedskrudd sidevindu og ventet på at gaupa var klar for litt frokost.

Da skjedde det jeg har drømt om i mange år!
I skogkanten så jeg gaupa satt rolig i åkeren og speidet rundt seg.
Like etter gikk den rett mot råbukken og begynte å spise.
Da hadde klokka enda ikke passert 06.00, og det var fortsatt dårlig fotolys.
Den neste halve timen fikk jeg tatt mange bilder av gaupa, 
både rundt åtet og ikke minst da den gikk mot skogen igjen.

Jeg var tilbake også tirsdag kveld, uten å se noe til gaupa.
Det kan skyldes to løse hunder som jaget et annet rådyr like ved.
Gaupa fant det antagelig tryggest å vente med kveldsmaten til det ble stupmørkt.

Onsdag morgen var jeg nok en gang på plass. 
Da vistes det på rådyrskrotten at det hadde vært et dyr innom.
Som dagen før, dukket gaupa opp igjen rundt klokka seks, og holdt det gående fram til halv sju.

Begge dagene dekket gaupa litt til rådyrskrotten før den forsvant inn i skogen.

Nå kan jeg fortelle at jeg både har sett og tatt noen bilder av ei vill gaupe!
Stor takk til dere som tipset meg denne gangen, og som resulterte i denne store naturopplevelsen!

For ordens skyld: Jeg var ikke alene som fikk sett og tatt bilder av denne gaupa.
Flere andre hadde vært der før jeg fikk vite om denne gaupa.
De to tidlige morgenene da jeg fikk sett og tatt mine bilder, var jeg derimot helt alene.

3 kommentarer:

  1. Anonym19/9/24

    WOW! Grattis! mvh Erling

    SvarSlett
  2. Herlig, gratulerer! hilsen Ingrid

    SvarSlett
  3. Anonym19/9/24

    Gratulerer så mye Einar! Endelig. Kjenner jeg er misunnelig. Har venta like lenge, og venter fortsatt på å få se og helst fotografert dette fantastisk fine kattedyret . Hilsen Steinar Johansen.

    SvarSlett