tirsdag 15. august 2023

Vadere fra Vingestranda på Skatval

 


16 sandlo og 1 myrsnipe (Bilde 1 - 4)




Vingestranda (Bilde 5 - 6)


Ung heilo (Bilde 7 - 15)









Kråker

Storsteinen

Strandstjerne

Skjermsveve


Rognebær

Mandag formiddag denne uka la jeg fototuren til Vingestranda og Skjervold på Skatval.
Der har jeg knapt nok vært innom i løpet av de siste par månedene.

Det var ikke dverglerka som ble sett der i forrige uke, jeg var på leting etter, 
for den hadde nok allerede fløyet videre.
Nei, målet var å se etter vadere på trekk nede i fjæra.
Og, det var det flere av!

En flokk på hele 16 sandlo, hvorav de fleste var voskne individer, 
og ei myrsnipe satt rett ned for der jeg parkerte bilen. 
Denne flokken ble det noen ok fluktbilder av.

Litt lenger borte på stranda kom jeg over en ung heilo, en enslig årsunge på trekk.
Den skulle vise seg å være av det enkle slaget å få tatt bilder av.
Etter litt forsiktig gange mot den, kom jeg til slutt på bare et par meters hold!

To rødstilker, en ung gjøk og ei gråhegre fikk jeg også sett, uten at det ble noen bilder av dem.

Fortsatt var det frodig ned mot fjæra, med blomstrende skjermsvever og strandsterner. 
Rogna byr denne sommeren på store mengder med bær.
Det lover godt for høsttrekket av bærspisende fugler!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar