torsdag 12. april 2018

Hoggorm i snøkanten i Bymarka

































Etter jobbslutt i dag gikk turen til et sted i Bymarka i Trondheim.

Der har jeg vært to tidligere år, for å oppleve hoggormene på nært hold.
I dette området overvintrer flere hoggormer sammen.
Nå tidlig om våren kommer de ut og ligger og varmer seg opp
i den bare hellinga med varm vårsol.

Det skjedde i dag også!
Dermed fikk jeg sett disse stilige krypdyrene igjen
og sett hvordan de beveger seg i terrenget.

Det mest spesielle denne gangen var individet som oppsøkte snøkanten.
Det virket nesten som den drakk smeltet snø, for å slukke tørsten.
Denne aktiviteten har jeg ikke sett tidligere.

Totalt fikk jeg sett fem ulike individer,
to vanlig fargede og tre helt svarte, de siste er sjeldne på landsbasis.
I Bymarka skal visstnok så mye som 30 % av bestanden være svarte.

Dessverre fikk jeg ingen gode bilder av de svarte denne gangen.
De siste bildene viser deler av en som krøp forbi meg.
Legg merke til de blå "dråpene" langs kroppssiden!

Det hører med til historien at området rundt denne solhellinga,
er dekt med opptil en meter med snø.
Det går nok ei stund før hoggormene kan dra ut på langtur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar