mandag 6. april 2015

Vår i fjæra på Runde


Grågås


Skjærpiplerke


Tjeld


Linerle fanger insekt


Svartbak-par


Fjæra på Runde


"Runde-treet"


Urolig hav


Runde-sau


Noen toppskarv og en storskarv


Runde-brua


Under påskeoppholdet i Ørsta rakk jeg to korte turer ut til fugleøya Runde.

Denne gangen måtte jeg nøye meg med bilder langs fjæra, fra brua og ut til Goksøyr.

Oppe på fjellet var det nok i tidligste laget.
De jeg snakket med hadde bl.a. ikke opplevd lundene i Lundeura.

Våren var kommet for fullt i fjæra på Runde.
Kjente arter som grågås og tjeld var på plass.

Årets første linerle fikk jeg tatt bilder av.
Det ene bildet i det linerla kaster seg rundt og snapper et insekt i lufta.

Flere skjærpiplerker holdt til langs vegen og ned mot fjæra.

Også denne gangen tok jeg bilder av "Runde-treet",
et motiv jeg stadig vender tilbake til.

2 kommentarer:

  1. Anonym7/4/15

    Fine bilder/bra Runderapport! Hærlig actionbilde av fluefangende linerl! Har du forresten sjekket ut den mot svartryggerle hunn? Synes denne virket litt "mystisk", bl.a svartflekket over smådekkerne.....

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren, Terje! Skjekket med en ekspert om erla. Han kunne ikke si noe sikkert, så da får den bare stå som linerle….

    SvarSlett