mandag 15. september 2014

Moskus på Dovrefjell - i varmt og flott høstvær




































Sist helg gikk turen til Grønbakken på Dovrefjell.
NSB-hytta på Grønbakken var utgangspunktet for turer inn på fjellet for blant annet å se etter moskus.

Dette var en fellestur for medlemmer i BioFoto Midt-Norge. Tilsammen var vi 12 naturfotografer.
Vi fikk ei utrolig flott helg, preget av varme og solrike dager og en mengde fotomotiver.

Moskus i skikkelige høstfarger, ikke bare nærbilder, men også i høstlandskapet, var hovedønskene jeg hadde på forhånd til denne turen.

Selv om de aller vakreste høstfargene uteble, fikk jeg likevel god uttelling og mange møter med ulike individer av urtidsdyret moskus.

De første bildene er av en velvoksen okse, som kom vandrende mot oss ikke langt unna turstien mot Reinheim. Innimellom stoppet den opp, spiste litt av vegetasjonen og ruslet rolig videre.

Litt tidligere hadde jeg kommet over en annen okse, blant fjellbjørkene litt lenger nede.
Denne la seg til slutt ned ikke langt unna meg og så ut til å sovne.
Flere andre hadde også vært i kontakt med dette individet.
Oppførselen tydet på at den kanskje ikke var helt frisk.

På nyhetene etter helga hørte jeg at flere moskus på Dovre i det siste hadde fått en hittil ukjent sykdom, en slags øyekatarr.

2 kommentarer:

  1. Anonym21/9/14

    Varmt vær godt for oss mennesker, men ikke for moskusen. Ser det tydeig på dyrene her at de ikke har det helt optimalt. Særlig den øverste ser virkelig "deppa" ut… Ellers flotte høstmotiv!

    SvarSlett
  2. Takk, Terje! Joda, det var nok i varmeste laget for dyrene med den svært så tjukke og varme pelsen. Kanskje derfor de ikke orket å jage meg lenger unna???

    SvarSlett