mandag 9. juni 2014

En rolig moskus på nært hold






























Tar en knøttliten pause fra alle opplevelsene i Ungarn (se nedenfor)…

Under første del av pinsehelga var det Landstreff og Årsmøte i "BioFoto - forening for naturfotografer" på Oppdal. Selv om mye foregikk innendørs, ble det også god tid til turer rundt omkring.

Helt på tampen, og etter at de fleste hadde dratt hjem på søndag formiddag,
gikk turen til Grønbakken på Dovrefjell.
Der gikk jeg en kort fottur innover turiststien, en sti som er mye brukt.

Jeg hadde gitt opp å finne moskus og var på veg tilbake,
da en velvoksen okse stod rolig ikke langt fra turstien.

Det skulle vise seg å bli ei fotoøkt der jeg kom virkelig nært innpå dette rolige urtidsdyret,
noe som også kommer fram av bildene.

Etter å ha gjort meg tilkjenne, markert at jeg ikke var noen trussel så fulgte jeg den rolig i vel en halv time.

Oksen forflyttet seg sakte, stoppet opp, spiste litt og vandret rolig videre.
Alltid hadde den full kontroll på hvor jeg var, og jeg hvor oksen var!

Dermed ble det ei fotoøkt uten frykt for at den ville angripe, og uten at jeg forstyrret den nevneverdig.

(Alle bildene er tatt med Nikon D4 + 500/4. Ingen av bildene er croppet.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar