torsdag 27. desember 2012

Sjelden kvartbekkasin i vinterbekk











Det kan gå lenge mellom hver gang jeg får fotografert en ny fugleart.
Det skjedde imidlertid 2. juledag!

Etter tips fra en fotokompis, og en annen som hadde vært ute med kikkert dagen før,
gikk turen til Vinnan og Velvangen Fuglefredningsområde på Skatval.
Med andre ord, ingen lang kjøretur for en som er bosatt i denne flotte grenda i utkanten av Stjørdal.

I en åpen bekk som renner fra et jorde og ned i fjæra, var nemlig en sjelden kvartbekkasin sett dagen før. Spente var vi derfor da vi sto like ved bekken.

Overraskende nok satt kvartbekkasinen relativt åpent til i nedre del av bekken.
Likevel var det ikke bare enkelt å få øye på den.
De gule stripene på ryggen som er en av artens typiske kjennetegn, gikk nemlig i ett med de gule stråene ved bekken.

Etter litt forsiktig framrykking med tela påmontet kameraet, fikk jeg mine bilder uten for mange forstyrrende strå i forgrunnen av denne sjeldne vaderen i Trøndelag.

I følge litteraturen er kvartbekkasin en fåtallig overvintrer så langt mot nord.
De får eksemplarene som fikser dette gjennom en lang og kald vinter, er nok svært avhengige av et slikt åpent bekkesikkel, hvor de kan finne nok føde i form av småkryp.

Etter å ha sikret dagens spesielle fuglebilde av en fantastisk flott fugl, trakk vi oss derfor raskt unna bekken for ikke å forstyrre kvartbekkasinen unødig.

Like i nærheten ble det også noen bilder av sangsvaner i flukt samt bilder fra fjæra ved Vinnan på denne flotte, men noe kalde, romjulsdagen.

4 kommentarer:

  1. Jøss, det var bra fangst, kvartbekkasin har jeg aldri sett, ikke lett å oppdage i denne vinterbekken, artig, flott serie

    SvarSlett
  2. Nydeligt sier jeg bare!!tusen takk for att du delte!!Varmer mitt sinn!!å se slikt!!

    SvarSlett
  3. Anonym27/12/12

    Se der ja - bra bilder av kvart´n! Bra dere trakk dere raskt tilbake - det er nok marginale forhold den lever under nå. Tror jeg står over denne karen - har jo noen lignende bilder av arten fra tidligere år. Ellers en del fine julestemninger fra bygda! Likte godt gråsisikbildet!

    SvarSlett
  4. Takk for kommentarene fra dere alle tre! Ja, dette ble en spesiell opplevelse. Litt av en fugl dette... Tenk å tilbringe en hel vinter i en liten bekk!

    SvarSlett