onsdag 5. september 2012

Gamle svart-hvitt bilder fra tidlig på 70-tallet


Lirypefangst ved Samsjøen høsten 1973 


Garnfangst ved Samsjøen høsten 1973


Furugadd ved Samsjøen høsten 1973


Furutre ved hytta på Samsjøen høsten 1973


Båten på Samsjøen med Kjell (far min), Roar (bror) og Tore (bror) ombord høsten 1973


Roar 7 år ved Samsjøen høsten 1973


Konfirmant Tore i Sjetnemarka mai 1974


Gitaristen i Aunt Mary, Samfundet januar 1973


Gitaristen i Groundhogs, Samfundet mai 1973


Dansedama i Hawkwind, Nidarøhallen juni 1974


Terje Tysland (t.v.) og Prudence i Samfundet 1973


Åge Aleksandersen (t.h.) og Prudence i Samfundet 1973


Her kommer en liten vri på alle de normale naturfotoinnleggene som jeg har vist på denne bloggen.
Alle disse bildene er tatt så langt tilbake som i 1973 eller 1974.
Den gangen var det mye sort-hvitt film som gjaldt, og bildene ble gjerne fremkalt på mørkerommet.

Bakgrunnen for at jeg viser disse bildene nå, er at for ett år siden var jeg innom Rockheim i Trondheim.
Da kom jeg på at tidlig på 70-tallet var jeg ikke bare en nybegynner innen naturfoto, men også en ivrig konsertgjenger med fotoapparatet.

Rockheim var mer enn interesserte i å låne de gamle negativene mine fra den gangen.
De scannet like godt alle mappene jeg sendte dem.
Dermed ble det også med noen bilder av familie og natur.

Alle bildene gjengies slik de framstår på de ferdige scannede bildene.
Litt stilig det også med rusk, flekker og varierende lys, slik det ofte ble den gangen.

Det hører med til dette at til helga arrangeres "Blues in Hell" i Stjørdal.
Gjett hvem som stiller med kamera da, selvsagt de digitale med farger denne gangen?

4 kommentarer:

  1. Anonym5/9/12

    Skjønner godt at Rocheim var interessert i de gamle konsertopptakene ja! Skikkelig nostalgi, både konsertbilder og familie. Arti vri!

    SvarSlett
  2. Dette var "før mi tid", artig med gamlekara. Langt hår og skjegg. Furugadd ved Samsjøen: Hvis den fortsatt står der til neste år vil jeg oppfordre deg å ta et nytt bilde av den. Mest mulig likt det fra 1973. Det vil jo være et "40 års jubileum". Må jo være artig å se hvordan den har utviklet seg på 40 år...

    SvarSlett
  3. Anonym10/9/12

    Utrolig bra bilder Einar! Du er en super lærer og har et stort talent for natur. Stå på!
    Hilsen en elev. :-)

    SvarSlett
  4. Takk for kommentarene! Bjørn: Skal se etter furugadden. Tror jeg husker hvor den sto. Anonym elev: Tusen takk for skryten. Joda, jeg trives både som lærer og ute i naturen med fotoapparatene.

    SvarSlett