søndag 17. januar 2021

Islom og gjerdesmett på en kald dag i fjæra på Skatval

 

Islom

Gjerdesmett (Bilde 2 - 5)




Storskarv på Storsteinen (Bilde 6 - 9)






Fra fjæra ved Skjervold og mot Velvang (Bilde 10 - 16)








Sist fredag ettermiddag gikk turen igjen ned i fjæra på Skatval.
- Si meg, blir du aldri lei av å dra til det samme området?

Nei, faktisk ikke! Det er alltid noe nytt å se, oppleve og kanskje ta bilder av.
Dessuten treffer jeg mange andre, og som enten er ute i samme ærend eller går tur langsetter fjæra.

Lyset skifter mye fra den ene dagen til den andre.
Mens jeg i går la ut bilder med knallblå himmel, nysnø og mye sol,
var landskapet som møtte meg fredag, mye mer grått.

Det ga likevel bilder som jeg likte å feste til brikken i kameraet.
Kulden de siste dagene, i kombinasjon med is og sjøvann, 
hadde nærmest dekt mange av steinene i fjæra med et vakkert islag.

Storskarven var som ofte før på plass på Storsteinen.
Gjerdesmetten, Norges nest minste fugl, fant åpent ferskvann i et lite oppkomme.

Det var slettes ikke enkelt å ta bilder av gjerdesmetten,
kjapp som den var, for så å gjemme seg i vegetasjonen.

Dagens sjeldneste opplevelse ble en islom som lå på vannflata ikke langt fra land.
Dette er en av våre to store lomarter, og slettes ikke vanlig langs Skatvalslandet!
Bare på vinters tid kan enkelte islommer dukke opp inne i Trondheimsfjorden.
Dagen etter ble to gulnebblom sett ikke langt unna. Litt sjeldent det også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar