Grilstadbekken
Tindved
Fra Grilstadfjæra
Grilstad Marina (Bilde 4 - 6)
Fjæra på Ranheim (Bilde 7 - 12)
Stokkender i Ranheimsbekken (Bilde 13 - 14)
Ranheimsbekken
Rester etter Kaia ved Ranheim Papirfabrikk (Bilde 16 - 20)
Kaia i Ranheimsfjæra ble etablert i 1908. Det var nye eiere ved Ranheim Papirfabrikk som i 1907 ønsket å få et bedre mottak for sagbruksavfall, bakhon og flis via sjøveis trafikk. Fabrikken kjøpte Ranheim Nedre i 1907 for å få herredømme over strandarealet. I første omgang ble det anlagt en mindre kjerrat og et tømmerbasein, dvs en pelerekke i sjøen. I 1908 var både tømmerhavn og opplagstomt på land ferdigstilt. I 1909 ble anlegget utvidet med kai og losseanlegg for å ta flisved opp fra lektere. Kaia hadde de første årene også en pir vestover, dette for å kunne ta imot anløp for passasjertrafikk.
Kaia ble også benyttet som utskipningshavn for teglstein fra Ranheim Teglverk.
Det ble anlagt en trallebane med wiredrift for å frakte tømmer og flis opp til huggeriet på fabrikken. Sporet gikk i tunnel under Ranheimsvegen og langs Vikelva. Nedover sørget tyngdekraften for framdriften.
Ranheim Papirfabrikk hadde flere båter som trakk lektere med tømmer til kaia, blant annet D/S Ranheim II. En annen var Dyrafjeld, en Nordmørsjekt bygd i 1889. Denne er restaurert som skoleskipet Anna Kristine med base i Oslo. Skipet deltok under Cutty Sark-arrangementet i 1997. Nylig er det igjen omdøpt til Dyrafjeld. I tillegg var det mange frakteskuter som besørget transporten fra Innherred til Ranheim. Ett av disse var Nævra, bygd i 1860, kjent som Jekta Pauline.
Lossingen av trevirke på kaia ble avviklet fra 15. september 1967.
Restene av kaia står fortsatt. Den eies av Trondheim kommune.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar