mandag 25. januar 2021

Langs fjæra fra Grilstad til Ranheim i Trondheim

 

Grilstadbekken

Tindved

Fra Grilstadfjæra

Grilstad Marina (Bilde 4 - 6)



Fjæra på Ranheim (Bilde 7 - 12)






Stokkender i Ranheimsbekken (Bilde 13 - 14)


Ranheimsbekken

Rester etter Kaia ved Ranheim Papirfabrikk (Bilde 16 - 20)






Sist søndag gikk turen til et område hvor jeg ikke hadde gått på flere tiår.
For over 40 år siden var Ranheim og Grilstad et område jeg besøkte flere ganger, med kikkert og teleskop. Dette var et område der det ofte var mye fugl å se, særlig i trekktida vår og høst og om vinteren.

Siden den gang har området gått gjennom store forandringer. Mye av fjæra er fylt ut og store boligkomplekser er bygd helt nede i fjæra. 

Det har selvsagt nærmest ødelagt området som et godt fjæreområde for fuglene.
Mye er ødelagt, men i mindre partier var det fortsatt fjæreområder hvor vi fikk sett noen arter,
som blant annet stokkender og haveller.

Mest interessant for en fotograf, var nok de mange pålene ute i sjøen etter den store Kaia ved Ranheim Papirfabrikk. Her er historien om den (sakset fra Wikipedia):

Kaia i Ranheimsfjæra ble etablert i 1908. Det var nye eiere ved Ranheim Papirfabrikk som i 1907 ønsket å få et bedre mottak for sagbruksavfall, bakhon og flis via sjøveis trafikk. Fabrikken kjøpte Ranheim Nedre i 1907 for å få herredømme over strandarealet. I første omgang ble det anlagt en mindre kjerrat og et tømmerbasein, dvs en pelerekke i sjøen. I 1908 var både tømmerhavn og opplagstomt på land ferdigstilt. I 1909 ble anlegget utvidet med kai og losseanlegg for å ta flisved opp fra lektere. Kaia hadde de første årene også en pir vestover, dette for å kunne ta imot anløp for passasjertrafikk.

Kaia ble også benyttet som utskipningshavn for teglstein fra Ranheim Teglverk.

Det ble anlagt en trallebane med wiredrift for å frakte tømmer og flis opp til huggeriet på fabrikken. Sporet gikk i tunnel under Ranheimsvegen og langs Vikelva. Nedover sørget tyngdekraften for framdriften.

Ranheim Papirfabrikk hadde flere båter som trakk lektere med tømmer til kaia, blant annet D/S Ranheim II. En annen var Dyrafjeld, en Nordmørsjekt bygd i 1889. Denne er restaurert som skoleskipet Anna Kristine med base i Oslo. Skipet deltok under Cutty Sark-arrangementet i 1997. Nylig er det igjen omdøpt til Dyrafjeld. I tillegg var det mange frakteskuter som besørget transporten fra Innherred til Ranheim. Ett av disse var Nævra, bygd i 1860, kjent som Jekta Pauline.

Lossingen av trevirke på kaia ble avviklet fra 15. september 1967.

Restene av kaia står fortsatt. Den eies av Trondheim kommune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar