fredag 29. januar 2021

350 ærfugler og 12 svartender ved Flatholman i Malvik

 

Ærfugl (Bilde 1 - 13)













Svartand (Bilde 14 - 16)



Havelle

Is i fjæra

Flatholman (Bilde 19 - 21)




Onsdagens besøk på Flatholman i Muruvik i Malvik kommune resulterte ikke bare i bilder av fjæreplytt, jfr. det forrige innlegget.

Rett ut for fjæra var en flokk på 350 ærfugler aktive i form av dykking og dermed matleting helt inne mot tangbeltet. De mange ærfuglene lot meg komme ganske så nært, og var mer opptatte med maten enn av fotografen som nærmet seg.

Jeg fikk også både sett og fotografert hvordan ærfuglene reagerer når de opplever en trussel nær seg. Plutselig snudde ærfuglene og massepadlet tett sammen utover fra land, så vannspruten stod til alle kanter. En slik aktivitet har jeg sett også noen ganger tidligere.

Forklaringa kan nok være en oter som holdt til i det samme området, uten at jeg fikk sett noen til den. Ved å opptre tett sammen og virvle opp mye vann, kan dette forvirre en oter som denne gangen kanskje håpet på en annen matbit enn fisk.

Ikke bare ærfugler i en stor flokk på nært hold imponerte meg ved Flatholman sist onsdag. Nær samme aktivitet hadde en flokk svartender. Flokken telte 12 individer, og bestod for det aller meste av fjorårsunger, både hunner og hanner. De hadde enda ikke utviklet full voksendrakt. Også forrige vinter holdt en flokk unge svartender til ved Flatholman.

Ei havelle, to sjøorrer og et par stokkender fikk jeg også sett på denne turen, i fint og kaldt vintervær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar