onsdag 20. januar 2021

Grønnspetten satt i stolpen

 

Grønnspett hann (Bilde 1 - 2)


Storvokste trær ved Steinvikholmen

Fjæra ved Velvang

"Steikpanna" ut for Velvang

Gulspurv hunn

Oter på stein

Oterunge spiser rognkjeks (Bilde 8 - 10)



Kveldslys sett fra Velvang

Sist søndag kom jeg over en velvoksen grønnspett hann. Det skjer ikke ofte, selv om arten ikke er helt uvanlig på Skatval. Jeg kjørte litt rundt på Skatval, for å finne fotomotiver i det fine vinterværet.

Grønnspetten kom flygende over vegen rett foran bilen. Der slo den seg ned mot toppen av en større strømstolpe. Da var det bare å stoppe og gå rolig ut av bilen.

Grønnspetten lot seg ikke lure. Den så meg kjapt og flyttet seg ut av synsfeltet mitt og til motsatt side av stolpen. Der rakk jeg et par bilder av den, før den igjen tok til vingene og fløy videre.

Etter å ha festet motiver som noen store trær ved Steinvikholmen, naustene ved Velvang og grunna "Steikpanna" til brikken i kameraet, gikk turen nok en gang ned i fjæra, der oterne ofte holder til.

For, det ble nemlig noen bilder av oter også denne dagen1 Den voksne hunnen satt rolig oppe på en stein rett ut for land, mens en av ungene var opptatt med en nylig fanget rognkjeks på en annen stein. 

Der satt oterungen godt til hele fisken var fortært. Da gikk svømmeturen inn i steinura for en etterlengtet hvil på tampen av nok en flott vinterdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar