mandag 18. januar 2021

- Herre min gud naturfotografer! Får jeg ikke en gang være i fred når jeg må på do???

 

Oteren tømte tarmen rett foran oss (Bilde 1 - 6)






Den samme oteren spiste en fisk på en stein litt lenger ute fra land (Bilde 7 - 10)




Voksen oter spiser ei flyndre (11 - 12)


To oterunger svømmer tilbake til steinura de ofte bruker (Bilde 13 - 15)





Sist lørdag fikk vi oppleve oterne i fjæra på Skatval nok en gang, og det i kaldt og solrikt vintervær.

Det første møtet var med to oterunger, de to store ungene som holder til i dette området. De var nok god og mette, var innom et par steiner før de svømte mot steinura i fjæra der de ofte oppholder seg.

Lenger ute, og et stykke unna de to ungene, satt en voksen oter og spiste på ei stor flyndre, 
sannsynligvis ei rødspette. Flyndra gikk ned på bare noen få minutter.

Dagens største og nærmeste otermøte fikk vi av et voksent individ.
Den kom opp av vannet med en liten fisk i kjeften. 
Fisken fikk den satt til livs oppe på en mindre stein ute i fjæra.

Deretter svømte den mye nærmere der vi stod og klatret opp på en større stein.
Oteren måtte på do etter sikkert å ha spist godt i løpet av formiddagen.
Tarmen ble tømt etter at den først gned seg godt mot steinen.

Vi fikk dermed skikkelig "dritbilder" av oteren denne gangen!

- Herre min gud naturfotografer! Får jeg ikke en gang være i fred når jeg må på do???

2 kommentarer:

  1. Knall rett og slett, særlig "drittbildene" skilte seg ut. Blinkskudd!

    SvarSlett
  2. Takk for det, Terje! Ja, det er ikke ofte den sitter så nære. Men, må man, så må man....

    SvarSlett