tirsdag 13. august 2024

Tett på nok en stor elgokse på Skatval - del 1, 12.08.2024

 





















Mandag kveld denne uka ble det et nytt nærmete med en stor elgokse på Skatval!

Jeg dro ut litt tidligere på kvelden, mens sola enda var over horisonten. Like i nærheten av der vi bor stod en en av de største elgoksene der den ofte har stått de siste par ukene, i en kornåker oppe på et høydedrag, men langt unna vegen jeg kjørte. Jeg dro derfor videre, til et område der jeg av og til har sett andre elger.

Denne gangen klaffet det skikkelig! En stor elgokse med hele 14 tagger i geviret stod i skogkanten et stykke unna. Noen bilder ble det, men på litt langt hold.

Så skjer det som av og til skjer! Elgoksen vandret i kanten på åkeren, og denne gangen rett mot der jeg satt rolig inne i bilen ved vegkanten. Den beitet seg videre mot meg, og stoppet ikke opp før den var knappe 20 meter unna. Der fortsatte den med å spise kveldsmat, uten å bry seg om at jeg var like ved!

Bare da noen andre biler kjørte forbi, og slakket på farten eller stoppet opp, hevet den hodet og fulgte med. Etter å ha tatt mange bilder av denne staselige elgoksen, takket jeg for meg og kjørte videre. Elgoksen hevet hodet og sa nærmest "takk for møtet" før den igjen senket hodet ned i matfatet. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar