fredag 2. august 2024

God start på august måned med to store elgokser i enga, 01.08.2024
































Det er travelt å være "elgfotograf" på Skatval, for nå blir det sett elg nesten hver dag!
Onsdag kveld denne uka tikket det inn nok ei elgmelding på mobilen. Jeg rykket ut, men fant ut at lyset og der de to store elgokser stod, ikke var på min side.

Allerede kvart over fire torsdag morgen var jeg på plass i det samme området. Denne gangen fant jeg elgoksene mye nærmere! Lyset var ikke mye å skryte av, men mange nærbilder ble det av de to kjempene, der de spiste saftig gras i enga like ved skogkanten.

De velfødde elgoksene forsvant etterhvert inn i skogen. Den største av dem dukket litt seinere opp i en åker på motsatt side (de to siste elgbildene i dette innlegget).

Dette tror jeg er de samme to elgoksene som jeg har møtt et par ganger den siste uka. Elgoksene flytter på seg, gjerne etter et par dager i det samme området, for så å bruke et nytt område.

Torsdag morgen ble det et hyggelig gjensyn med rågeita med "parykkgevir". Denne gangen kom hun alene fram på grasenga.  Ungene hennes lå nok og slumret inne i skogen like ved.

Ei anna rågeit med et stort kje traff jeg også, før jeg avsluttet morgenturen rundt i bygda vår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar