tirsdag 20. august 2024

Et nytt møte med store elgokser på Skatval, 17.08.2024

Tre store elgokser overnattet sammen i denne åkeren


To av elgoksene beitet, og gikk etter hvert lenger unna.

Den siste elgoksen kom nærmere og nærmere, og krysset to veger før den forsvant inn i skogen.













"Den (elgen) som itj har gjømt sæ no, må stå!"




















Sist fredag kveld tikket det inn ei melding på mobilen om tre store elgokser i en større åker ikke langt unna der vi bor på Skatval. Vi tok turen dit og fikk sett dem spise kveldsmat midt i havreåkeren. Lyset var for dårlig til å ta bilder, så vi dro hjem.

Allerede i 4-tida lørdag morgen dro jeg alene tilbake til denne åkeren. Jeg antok at de tre store elgoksene hadde overnattet midt i matfatet. Det stemte da også! En etter en våknet de opp og kom seg på beina. Da smakte det nok godt med litt påfyll av fersk havre.

Like etter dro to av dem videre, vekk fra der jeg satt i bilen, og til skogkanten. Den siste elgoksen, en 16-tagger, kom mot meg og vandret videre bortover åkeren. Jeg fulgte rolig etter på trygg avstand for ikke å forstyrre elgoksen.

Det neste kvarteret fikk jeg tatt mange bilder av den, der den beitet på annen vegetasjon enn havre og passerte i sakte tempo to små veger, før den til slutt forsvant inn i skogen.

De tre elgoksene var alle individer vi har sett flere ganger de siste ukene. 
I tillegg ble to andre store elgokser sett et annet sted på Skatval samme morgen.
I dette området ble det også sett ei elgku med kalv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar