Fæmund II på veg inn til Elgå
Like før skipet anløper Elgå
Elgå
Fjell rundt Femunden
Produksjonsplata
Fra soldekket
Dyktig guide, Vigdis Hugubakken fra Elgå
Postflagget i akterenden
Skipper Per Erik Husøy
Ferske og gode vafler
fra Femunden
Framdekket
Buvika
Straks klar for turen nordover Femunden
Under vårt ferieopphold ved sørenden av Femunden i forrige uke,
ble vi med på et to-timers minicruise med båten Fæmund II,
fra Elgå til Buvika og tilbake igjen til Elgå.
I finværet ute på dekk ble dette en flott opplevelse.
Turen ble krydret med mye interessant info av en dyktig guide.
Nærmere 100 deltok på dette minicruiset,
før båten igjen la kursen nordover Femunden.
I Wikipedia står det følgende:
MS «Fæmund II» er den kulturhistoriske båten som om sommeren trafikkerer en daglig rute mellom Sørvika (Synnervika) (i Røros kommune), og Elgå, med anløpssteder ved Røa, Femundshytten, Revlingen, Jonasvollen og Elgå.(alle i Engerdal) i Norges tredje største innsjø, Femunden.
Siden 1905 har MS «Fæmund II» fraktet turister, post, varer, tømmer, trekull og malm. Det finnes ennå en veiløs bosetning ved Femunden som får post og varer med båten. Mange benytter båten når de skal til utgangspunktet for fotturer i Femundsmarka nasjonalpark.
Dampskipselskapet Fæmund ble stiftet i 1886, og året etter gikk de til anskaffelse av et treskip. Båten ble døpt «Fæmund». Siden dengang har det vært uavbrutt rutetrafikk på innsjøen.
I 1904 besluttet selskapet å kjøpe ytterligere et skip, et dampdrevet jernskip, 82 fot langt og 6 fot dypgående. Skipet ble naturlig nok døpt «Fæmund II». Det ble fraktet i deler fra verftet i Trondheim på Rørosbanen til Røros. Derfra ble delene transportert med hest(!) de 35 km til Synnervika hvor skipet ble klinket sammen. Det sto ferdig våren 1905, og har siden den gang trafikkert Femunden hver eneste sommersesong.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar