mandag 1. april 2024

Vipene inntar hekkeområdene på Skatval, 31.03.24


Våryre viper (Bilde 1 - 4)











Ærfugler og andre ender ved Velvang (Bilde 5 - 7)








Grågås par


Rådyr på innmark (Bilde 9 - 15)


















Tidlig om morgen 1. påskedag ble det nok en tur rundt på Skatval, for å se etter nye vårtegn. 
Rapporter de siste dagene tilsa at de første vipene var blitt sett 
ved to av de få faste hekkeplassene for arten på Skatval.

Det stemte da også! Jeg fikk sett tre viper i åkeren ved det ene stedet.
To av vipene var ekstra våryre, bakset både sammen og litt opp i lufta.
Selv satt jeg i bilen på lang avstand, for ikke å forstyrre.
De fire bildene her av de to vipene er mye beskåret/croppet.

Mellom Velvang og Olderøra var det denne dagen svært mange ender,
anslagsvis over 500 individer. De aller fleste av dem var ærfugler. 
Med kikkerten så jeg også både haveller og sjøorre.

Ved Steinvik fulgte grågåsparet tett hverandre.
De er nok i gang med årets hekkesesongen om ikke lenge.

På rundturen kom jeg denne morgenen over 39 rådyr.
Flere av dem fikk jeg gode nærbilder av,
da jeg kjørte sakte mot dem, og holdt meg inne i bilen.

2 kommentarer:

  1. Godt at vipene er tilbake på de faste hekkeplassene! Har lokallaget av NOF tiltak for å sikre leveområdet for disse vipene?

    SvarSlett
  2. Anonym2/4/24

    Takk for kommentaren, Bipa! Ja, Birdlife Stjørdal har for lengst etablert ei vipegruppe. Dise følger godt med på utviklinga, i samarbeid med grunneierne. Uansett, nå er det ikke mange par med hekkende viper igjen i kommunen vår.

    SvarSlett