fredag 12. april 2024

Kortnebbgjess og storspove på Skatval, 09.04.24

 


Forbordsfjellet, kl. 06.30


Gulspurv i vegkanten


Rådyr i morgenlys








Fire kortnebbgjess i åkeren ved Steinvik














Storspove i fjæra ved Steinvikholmen


Nøyaktig 1237 ærfugler ut for Skjervold


Fiskemåke


Hettemåke


Tjeld


Stær


Hestehov

Tirsdag denne uke på Skatval ble den varmeste og mest solrike dagen så langt denne våren.
Jeg tok to turer ut, en tidlig om morgenen og en litt seinere på dagen.

Nede ved Steinvik kom jeg over fire kortnebbgjess på en åker.
De var nok ferdige med pausen og rastinga på trekket nordover.
For like etter fløy de videre innover fjorden, 
der mange tusen kortnebbgjess nå raster i flere uker.

Årets første storspove og som jeg har sett, satt nede i fjæra.
Også de første linerlene dukket opp, uten at jeg fikk bilder av dem.

Seinere på dagen gikk turen ned til Vinge og Skjervold.
Der var det en stor ansamling av ærfugler ute på fjorden.
To brødre fra Trondheim hadde allerede telt flokken.
Jeg tippet på 1237 individer. Rett svar var 1238!!!
Ikke verst å tippe størrelsen på en slik stor flokk og bare bomme med en!

Nå er våren endelig kommet skikkelig i gang! 
Parene med fiskemåke, hettemåke og tjeld var det flere av i fjæra, 
og hestehovene var fullt utsprungne i den varme vårsola.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar