søndag 21. april 2024

Tiurleik 1: Tidlig start på årets tiurleik i Stjørdal, 20.04.2024

 


Tiur 1 og en av to røyer som var ned på leiken








Tiur 1 (sannsynlig den kommende "sjefen")





Tiur 2 - en ung tiur som beitet furunåler
















Tiur 3 (En mulig utfordrer til "sjefen")


































Sist torsdag var jeg innom tiurleiken vi har brukt de siste årene, "et sted i Stjørdal",
for å sette opp kamuflasjeteltet jeg benytter.

Da ble jeg klar over at årets spillsesong var godt i gang!
På den store snøflekken tiurene ofte benytter, var det godt med "slepespor",
det vil si tiur i spillpositur og med vingene slepende bortover snøen. Det har jeg aldri sett så tidlig.

Dermed var jeg på plass i teltet allerede i 19-tida fredag, med håp om ei flott natt på tiurleiken.
Værmessig stemte alt, med blå himmel, et par kuldegrader og helt vindstille.

Allerede kl. 04.05 var morgenens show i gang ute på den store snøflekken.
En velvoksen tiur (tiur 1 i bildene ovenfor) var allerede da nede på snøen.
Like etter dukket den første av to røy opp. Hun var ikke mottakelig for å bli paret enda,
men sprang rundt med tiuren på slep.

Det trigget nok noen andre tiurer. Jeg så tre andre som var nedom snøflekken og i skogkanten like ved.
Enda ei røy var også innom, men mer forsiktig enn den første.

I fire timer holdt tiurene i gang morgenens leik, med jaging og slåsskamper utenfor snøflekken,
da gjerne i skogen like ved, og dessverre utenfor mine fotosoner.

Den siste tiuren som dukket opp, tiur 3 i oversikten over, så ut til å kunne utfordre "sjefen".
Jeg hørte da også de to slåss kraftig mot slutten av morgenens leik.

Dermed er årets tiurleik i gang, noen dager tidligere enn vanlig.
Det skyldes nok en uvanlig tidlig vår, med lite nedbør. 
Det har i mange uker vært nærmest snøfritt rundt leiken, med unntak av den store snøflekken.

Av ulik grunner må jeg vente ei uke før jeg igjen kan være på plass i kamuflaskjeteltet.
Da tror jeg det er tid for "hønuka", dagene der røyene lar seg parre av sjefstiuren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar