søndag 14. juni 2020

Tjelden er fjæras fugl


Tjeld (Bilde 1 - 13)






































Grønt i fjæra


Storsteinen


Linerle


Stær


Tjelden er en av karakterfuglene i fjæra på Skatval!
Den finnes det mange par av og som hekker helt nede i fjæresteinene.

Forleden dag gikk jeg en runde langs fjæra på Skatval, 
rett etter jobbslutt og mens det var flo i den langstrakte fjæra.

Paret med tjeld som jeg fikk tatt mange bilder av, 
hadde nok reiret sitt like i nærheten.

For, de var rimelig urolige når jeg gikk forbi dem.
Dermed passet jeg på ikke å oppholde meg for lenge hos dem,
og fikk tatt disse bildene nærmest på rekordtid.

Da jeg trakk meg tilbake, roet tjeldparet seg igjen.
Den ene av foreldrene la seg til i reiret 
og ruget videre på de tre eggene.

Under fjærevandringa denne solrike og varme junidagen,
fikk jeg også tatt et par bilder av linerle og stær,
to andre arter som alltid er å se nede i fjæra på Skatval.

2 kommentarer:

  1. Godt å høre at det er mange par av tjeld! Apropos stæren - hvor hekker den da, i fuglekasser på de nærmeste gårdene, ser ikke mange trær nede mot strandkanten.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren! Ja, tjelden er aktiv i fjæra. Stæren er nok bare innom for å finne mat. Hekker i fuglekasser ved de nærmeste gårdene.

    SvarSlett