onsdag 10. juni 2020

Nye møter med kjernebiterne i skogen ved Dregsetsve

















































Kjernebiterne har slått seg til på Skatval!
Siden i vinter har jeg ofte sett dem rundt husene våre ved Dregsetsve.

Det er særlig solsikkefrøene kjernebiterne liker så godt.
For, solsikkefrø har jeg fortsatt å legge ut,
i automaten i skogen rett ved husene våre.

De siste par dagene har jeg sittet et par korte økter
i kamuflasjeteltet like ved foringa.

Den første dagen var hele tre kjernebitere innom samtidig.
Dagen etter, i vakkert morgenlys, var bare en av dem å se.

Kjernebiteren skiller seg kraftig ut i forhold til mange av de andre finkefuglene.
For det første er den stor, nærmest dobbelt så stor som en dompap.
Ingen av dens slektninger kan skilte med et så kraftig og stilig nebb heller.

Så solsikkefrø er ikke noe problem å knekke
og finne fram til kjernene inni for kjernebiterne!

Om kjernebiterne hekker i nærheten?
Det vet jeg ikke, men det at de fortsatt er her, han tyde på hekking.

2 kommentarer:

  1. Flotte kjernebiterbilder her, Einar! Kanskje får du årsunger fra nærområdet på besøk utpå sommeren? Mye bra og variert å se ellers på bloggen og, svært aktiv som du er! Blir nok litt mers sporadisk på mæ...

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren, Terje! Ja, kjekt med kjernebiter, fotogen som den er! Tror det må være hekking i nærheten, i og med at de er her ofte. Du er godt i gang med blogginga igjen, ser jeg. Tre innlegg på like mange dager...

    SvarSlett