mandag 1. juni 2020

Tett på lirypesteggen på Dovrefjell
























































Grytidlig om morgenen på 1. pinsedag, den aller siste dagen i mai,
fikk en pangstart da jeg møtte på et lirypepar rett ved stien jeg gikk på.

Jeg hadde ligget i bilen like ved Grønbakken på Dovrefjell.
Morgenturen gikk innover stien mot Gåvålivatnet.

Jeg hadde ikke gått mange metrene da jeg fikk se en praktfull lirypestegg,
sittende vakkert til på en stein i det varme sollyset.

Dermed ble det ei økt med foto av lirypesteggen!
For denne karen lot meg komme tett på, uten at den tok til vingene.

Kanskje ikke så rart da fru lirype var like ved.
Et par ganger flakset hun opp fra lyngen bare noen meter unna meg.

Like etter var de nede på bakken igjen.
Lirypehøna gjemte seg kjapt, mens steggen både stod åpnet til
og småspilte litt fra ulike forhøyninger i terrenget som den inntok.

Dette ble en mektig opplevelse!
Aldri tidligere har jeg vært så tett innpå et lirypepar.
Særlig steggen fikk jeg mange bilder av i det vakre morgenlyset!

Snakk om en flott start på en varm og solrik dag på Dovrefjell!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar