torsdag 18. juni 2020

Orkelsjøen 2: Fra lirypestegg til vakker boltit


Lirype stegg (Bilde 1 - 4)











Rødstilk (Bilde 5 - 6)





Heipiplerke


Strandsnipe


Snørikt i høyden


Utløpet av Orkelsjøen


Reir av fiskemåke


Boltit-terreng


Boltit hann (Bilde 13 - 15)







Det ble fotografering av fugl og landskap ved Orkelsjøen i Oppdal
også seinere på morgenen og formiddagen sist mandag.

En lirypestegg lot det stå til ikke langt unna noen av hyttene.
Jeg nærmet meg forsiktig og fikk tatt noen bilder av den.
På denne tida kan hunnen ligge på egg.
Av den grunn trakk jeg meg rolig tilbake, for ikke å forstyrre.

Ved Orkelsjøen går vegen bokstavelig talt helt ned i vannkanten et par steder.
Det gir muligheter for gode næropptak av fugl
som går på matleiting nettopp i vannkanten.

Bildene av rødstilk, heipiplerke og strandsnipe fikk jeg tatt fra bilen,
der fuglene spankulerte forbi meg på kloss hold.

Selv om det fortsatt var mye snø i høyden,
var det temmelig snøfritt nede ved Orkelsjøen.

Der hadde fiskemåkene kommet i gang med egglegging og ruging.
Det gjaldt blant annet et fiskemåkepar
som hadde plassert reriet bare to meter fra vegen.

Fiskemåka lettet fra eggene hver gang jeg kjørte forbi.
Dagen etter var den blitt mer vant til biler, og lå stille og ruget på eggene.

Boltit er en av artene mange naturfotografer søker å få bilder av
i fjellheimen nå rett før hekkinga er i gang.

Ved Orkelsjøen er det sikreste området litt lenger nede, og rimelig tett ved vegen.
Jeg dro dit og fant en boltit etter noe leiting.

Det var nok en hann, for hos hannene er fjærdrakten
ikke like sterkt farget som hos hunnene.
Forklaringa er at hos boltiten er det hannen
som tar seg av ruginga og ungestellet.

Hunnen nøyer seg med å legge eggene,
så drar hun faktisk snart tilbake til Afrika!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar