onsdag 4. september 2024

Stor stærflokk og mange låvesvaler på Skatval, 02.09.2024


Stærflokker ved Fløan




















Mange låvesvaler ved Rykkja

















Steinskvett ungfugl ved Krøkesberget


Fiskemåke ungfugl ved Steinvik


Kråke ved Rykkja


Steinvikholmen 1


Steinvikholmen 2

Sist mandag under morgenturen rundt på Skatval fikk jeg 
fotografert to større flokker med småfugler.

Den første flokken, eller retter sagt tre flokker, bestod av stær, både voksne og årsunger.
Til sammen tror jeg det var minst 300 av dem, samlet i stubbåkeren ved Fløan,
ikke langt unna Steinvikholmen.
Der blir nok stærene ei stund framover, 
før kulde tvinger dem lenger sørover for å finne nok mat.

Ved Rykkja kom jeg over 30 låvesvaler som hvilte på en strømkabel oppe i lufta.
Plutselig lettet de for å fange morgenens første insekter i lufta,
for igjen å returnere til strømkabelen.

I motsetning til stærene må låvesvalene trekke enda lenger sør 
for å finne nok føde når kulda nærmer seg.
For denne arten er helt avhengig av å finne flygende små insekter som føde.

Så langt denne ettersommeren har det vært godt med låvesvaler å se.
Det kan tyde på at arten har hatt en god hekkesesongen.
Kanskje ikke så rart med det varme været vi har 
vært velsignet med store deler denne sommeren.

På morgenrunden denne dagen fikk jeg også tatt bilder av noen få andre arter,
som her steinskvett, fiskemåke og kråke.

2 kommentarer:

  1. Nok en runde med fine bilder, jeg gleder meg over å se alle låvesvalene!

    SvarSlett
  2. Anonym6/9/24

    Takk for kommentaren, Bippa! Hilsen Einar H.

    SvarSlett