lørdag 1. juli 2023

Rikt fugleliv ved Orkelsjøen i Oppdal

 

Orkelsjøen, fra nord

Bergand par

Brunnakke

Silender

Storlom på reir

Heilo

Sandlo

Rødstilk

Grønnstilk

Temmincksnipe

Strandsnipe

Rødnebbterne

Fiskemåke par

Lirype stegg

Steinskvett hann

Heipiplerke

Gulerle (Såerle)

Løvsanger

Orkelsjøen, fra sør

Endelig fikk jeg anledning til  besøke fuglerike Orkelsjøen i Oppdal kommune denne sommeren.

Fra torsdag til fredag denne uka overnattet jeg i bilen ved selve Orkelsjøen. Mye av tida gikk med til å kjøre rundt på vegene ved innsjøen. Jeg tok meg god tid også på vegen inn til Orkelsjøen.

Selv om været denne gangen var av det heller blaute salget, med mange regnbyger og tidvis litt skodde, ble det et flott opphold og hvor jeg særlig fikk sett og fotografert mange av karakterartene ved Orkelsjøen. 

Godt var det å slippe alle de andre ornitologene og fotografene som på det mest intense for noen uker siden, nærmest invaderte Orkelsjøen. Jeg så faktisk ikke en eneste annen fuglekikker eller fotograf! 

Samtidig var jeg veldig forsiktig med å gå rundt i terrenget. Nå er fuglene midt i hekkesesongen, og flere av dem hekket rett ved vegen. De aller fleste bildene tok jeg fra bilvinduet, for ikke å forstyrre unødig. Jeg spilte heller ikke lyd for å lokke artene nærmere og gikk ikke nærmere for å få "gode" fluktbilder!

Karakterarter som boltit og svømmesnipe fikk jeg ikke sett. Det hadde lite å si da mange andre arter viste seg godt fram. Her har jeg samlet 17 av fugleartene jeg fikk bilder av på denne turen.

Flere av artene tok jeg selvsagt mange flere bilder av. Noen av dem vil jeg vise i de neste innleggene fra denne turen til vakre Orkelsjøen.

Her er den totale oversikten over arter og antall jeg kunne notere denne gangen:

Bergand (2), Krikkand (9), Brunnakke (1), Siland (3), Storlom (2), Havørn (1), Fiskemåke (8), Rødnebbterne (2), Rødstilk (2), Grønnstilk (1), Sandlo (6), Heilo (1), Strandsnipe (4), Temmincksnipe (6), Ravn (1), Lirype (1), Gråtrost (3), Blåstrupe (1), Løvsanger (1), Heipiplerke (8), Gulerle (1) og Hare (1).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar