torsdag 1. juni 2023

Rågeit med to små kje ved Dregsetsve

 

Rågeit med to små kje (Bilde 1 - 8)








Inn i skogen (Bilde 9 - 11)



Ungdyr på sommerbeite

Rompetroll

Soppen einerrust

Blomstrende hegg

Dyretråkk

Bikuber med skattekasser

Fylte gulveis på komposthaugen


Jeg tenkte å dra på jobben i går tidlig uten kamera med langtela. Det gjorde jeg heldigvis ikke. Det ble med i setet ved siden av da jeg kjørte ned mot hovedvegen.

Jeg kom ikke mange metrene før ei rågeit med to små kset vegen og gikk rolig over naboens nypløyde åker. Gjett om jeg var glad for at kameraet lå i bilen!

Dermed fikk jeg mine aller første bilder av ei rågeit med veldig små kje. Vi får håpe det går bra med dem i tida framover. Ser du nøye på bildene har rågeita en utvekst på hodet. Jeg har sett slike tidligere, og hvor dette som jeg tror er en form for sopp, kan vokse kraftig og dekke øynene. Det vil i så fall være kritisk for rågeita og de to kjeene.

Nå skjer det mye annet rundt oss ved eiendommen vår Dregsetsve på Skatval. I dammen har froskeeggene begynt å utvikle seg til rompetroll. Tror dette kan gå bra og at flere av dem vil utvikle seg til små buttsnutefrosker. 

På flere einerbusker oppe på haugen bak husene våre fant vi einerrust, en sopp som i verste fall ødelegger einene har jeg hørt. Da hjelper det ikke at denne soppen var både fargerik og spennende å oppdage.

I våre seks bikuber har biene det travelt med å sanke inn honningen de lager. Mye av den blir lagret i skattekassene, den øverste kassen, hvor vi seinere i sommer kan ta inn årets sommerhonning.

Gulveis er en sjelden plante i Trøndelag. Den fylte varianten er en vanlig hageplante, som ser ut til å spre seg med letthet rundt om i hagen, og som på dette bildet fra komposthaugen i ytterkant av eiendommen.

2 kommentarer: