søndag 11. juli 2021

Nye møter med lunder og noen andre fugler på Runde

Lunde (Bilde 1 - 11)











Goksøyr

Tistel

Storjo (bilde 14 - 16)



Havørn

Gravand (Bilde 18 - 20)




Tirsdag 6. juli var jeg igjen tilbake på fugleøya Runde sør for Ålesund.
Denne kvelden ble jeg velsignet med et lekkert sollys fra skyfri himmel.
Nå kan sola by på for store kontraster, men også situasjoner hvor lyset høyner bildene.

De 11 første bildene i dette innlegget er fra Lundeura,
der noen tusen par med lunder hekker, og hvor flere par nå har fått fram årets unge.

Jeg så noen flere lunder denne gangen med fisk i nebbet.
De var kjappe og forsvant inn i reirgangene i ura før jeg rakk å få noen bilder av dem.

Det fine kveldslyset farget mange av lundene, både i lufta og nede i ura.
Litt vegetasjon i forgrunnen og et par lunder veldig nære,
ga også noen litt spesiellle nærbilder av denne vakre alkefuglen.

På veg opp fra Goksøyr og til Lundeura fikk jeg også denne gangen 
noen bilder av storjoene som holder til rett ved stien.

Som vanlig de siste årene, nærmest patruljerte havørnene forbi fuglefjellet.
Det uroet noen av lundefuglene la jeg merke til.
De tok lett til vingene da havørna nærmet seg.

Nede i fjæra sør for Runde havn var fortsatt gravandparene med unger på plass.
Ungene vokser fra uke til uke, og så ut til å berge godt enn så lenge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar