søndag 18. juli 2021

Dager med flott sommervær og en sjelden orkidé

 


Solnedgang ved Røkke


Rågeit i kornåker ved Storsvedalen


Rågeit med tre føtter ved Skuggtrøa


Råbukk i Storsvedalen


Gråhegre ved Velvang (Bilde 5 - 7)








Traner ved Tiller


Vinge


Gul åker ved Drægset


Fløan/Steinvik og mot Forbordsfjellet


Forbordsfjellet


Heggesberget og Forbordsfjellet


Bredflangre (Bilde 14 - 20)



















Bilder fra Skatval, tatt de første dagene denne uka, mens det fortsatt var et varmt sommervær.

Det ble noen flere møter med rådyr i kulturlandskapet, gjerne tidlig om morgenen.

Ser du nøye etter på bildet der rågeita bykser bortover, 
kan du se at den mangler mye av den ene bakfoten. 
Skaden har nok skjedd for ei god stund siden. 
Rågeita beitet ivrig, og var nok mor til to små, 
og som jeg så gjemte seg i krattet på oversida av vegen.

Gråhegre i fjæra og et tranepar på en åker kom jeg også over på en av mine turer.

En av dagene oppsøkte jeg stedet der vi for noen år siden fant orkidéen bredflangre.
På det samme stedet kunne jeg denne sommeren telle 12 eksemplarer i blomst.
Denne litt sjeldne orkidéen tror jeg ikke vokser mange andre steder på Skatval.
Selv et par ivrige botaniker jeg vet om, har ikke funnet den på Skatval.

Hvor på Skatval vokser bredflangrene? Nei, det får du nok dessverre ikke vite,
av frykt for at noen ikke kan la de få plantene få leve i fred.

2 kommentarer:

  1. Mange fine bilder her, likte særlig godt det av Forbordfjellet - spennende fargespekter fra topp til bunn!
    Traneparet, interessant, jeg trodde de holdt til i litt mer øde myrområder?

    SvarSlett
  2. Tusen takk for kommentaren! Traner som ikke har lyktes med årets hekking, trekker gjerne bort fra hekkeområdet. Da kan de dukke opp på et slikt jorde som de var ved på Skatval denne dagen. Tranebestanden har de siste tiårene blitt så stor at den er mer vanlig i egna områder nær bebyggelse. Nå kan du finne traner mange steder, men litt åpne myrområder er nok det de gjerne foretrekker.

    SvarSlett