tirsdag 13. juli 2021

Noen sommermøter fra ei morgenstund rundt på Skatval

Rågeit og Råbukk

Kråker på Storsteinen

Makrellterne

Fiskemåke pullus (Bilde 4 - 6)



Fiskemåke

Fiskemåker

Hettemåke


Rågeit

I finværet grytidlig sist fredag morgen tok jeg turen rundt til noen steder på Skatval.

Rådyrene var fortsatt ute på åkrene og beitet.
Ei rågeit og en bukk kom jeg over som det første motivet.
Rådyr ble også det siste motivet denne morgenen, med ei rågeit like ved der vi bor.

To kråker satt oppe på Storsteinen nede ved Skjervold.
Ikke noen stor sensasjon det, men føyer seg inn i rekken av mange ulike fuglearter 
jeg har fotografert sittende oppe på denne største steinen ute i fjæra.

Makrellterna fløy forbi nede ved Vingestranda, 
på stadig leiting etter småfisk inne på grunt vann.

Fiskemåkene ved Vingestranda hadde fått fram årets unger.
Fortsatt var ungene ganske så små og langt unna å kunne fly.
Kanskje ikke så rart da at de voksne fiskemåkene ble litt urolige da jeg gikk forbi.

Flokken av ikke-hekkende fiskemåker var fortsatt på plass ved bekken med ferskvann
som renner ut i fjæra på Vingestranda.

Ei enslig hettemåke fikk jeg også tatt et par bilder av.

Denne morgenen så jeg to sandlo, fem rødstilk og ei gluttsnipe ved Vingestranda.
Det kan tyde på at noen individer allerede har startet trekket sørover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar