mandag 18. mai 2020

Fra fuglerike Leksdalsvatnet sist torsdag


Leksdalsvatnet 1


Fiskeørn


Brunnakker, kvinender, ei havelle og flere horndykkere


Tjeldportrett


Storspove


Gransanger


Såerle


Linerle


Kanadagjess


Rødstilk 1


Rødstilk 2


Brunnakke hann


Leksdalsvatnet 2


Leksdalsvatnet 3


Tamrein i snøvær


Takrørskog


Kortnebbgjess


Leksdalsvatnet 3


Leksdalsvatnet 4


Leksdalsvatnet mellom Verdal og Steinkjer kommuner 
har mye mer å by på for en fuglefotograf 
enn de vakre horndykkerne som jeg skrev om for et par innlegg siden.

Torsdag kveld var det grått og kjølig da jeg kjørte rundt vatnet.
Det snødde faktisk tett i perioder, mens det også var perioder med oppholdsvær.

De aller første fuglen jeg fikk tatt noen bilder av denne kvelden,
og som kom flygende mot meg da jeg kom fram til vatnet,
var av alle fuglearter en velvoksen fiskeørn!

Fikseørn er det slettes ikke hvert år jeg får sett.
Jeg kan ikke huske siste jeg eventuelt fikk noen bilder av den heller!

Fiskeørnen skremte nok endene og horndykkerne som lå sammen på vannflata.
De ble i alle fall litt urolige da ørna fløy over dem.

Det var særlig nede ved vannkanten jeg kom over flere arter.
Felles for disse var at der kunne de finne noe å spise, på og rundt restene av takrør fra i fjor.
Små larver og noen insekter eller vanndyr ga de mange fuglene noe å spise i kulda.

Det gjaldt blant annet den store og vakre rødstilken,
og den mye mindre og lett gjenkjennbare såerla med sin gule kropp og mørkt hode.

Først helt i nordenden av Leksdalsvatet 
fikk jeg tatt noen bilder av en flokk med kortnebbgjess.
Mange av kortnebbgjessene hadde nok allerede dratt videre nordover,
for å ende opp på Svalbard hvor de alle som en skal hekke i sommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar