lørdag 23. mai 2020

Beveren i Theisendammen gnagde bark på ei stor bjørk


Bever spiser smågreiner i vannkanten (Bilde 1 - 9)























"- Nå får det være nok av disse smågreinene!"


Beveren svømte til dette området


Der hadde den felt flere større bjørketrær sist høst


Målbevisst gange mot de store bjørkene


Bever spiser barken av ei stor bjørk (Bilde 13 - 20)























"- Nå får det være nok bark fra bjørk for i kveld"


Beverne svømmer kjapt i vannet


"- Litt grønne nyskudd gjør deg etter et barkemåltid!"


Fredag kveld denne uka gikk turen nok en gang denne våren
til Theisendammen i Bymarka i Trondheim.

Først etter kl. 21 dukket det ene voksne individet opp,
i utløpet av bekken fra Baklidammen.

Der satt den lenge og spiste på små greiner 
som den gnagde av fra noen busker i vannkanten.

Vannstanden i Theisendammen er igjen tilbake til maks nivå.
Dermed kommer beveren lett til maten den kan finne i vannkanten.

Denne kvelden så jeg bare dette ene eksemplaret.
Det la på svøm og gikk på land først da den hadde svømt 
til vika i sørøst, den store vika nærmest Byåsen Butikksenter.

I dette området får beveren være mer i fred for nysgjerrige.

Beverne som jeg rolig gikk tett inn på,
var opptatt med å sette til livs bark fra ei stor bjørk,
ett av flere bjørketrær som den hadde felt sist høst.

Jeg fikk også tatt et par bilder av den da den spiste 
noen nyskudd på bakken ved vannkanten.

Stilt og rolig trakk jeg meg tilbake,
etter nok en fin kveld med nære opplevelser i beverens rike.

Ekstra godt fornøyd ble jeg med bildene 
jeg fikk tatt da beveren spiste på bjørka.
Det er slettes ikke hver gang jeg ha fått slike bilder de siste årene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar