søndag 17. november 2019

Stilstudie i sangsvanenes "Take Off"














































Sangsvanene er tilbake etter sommeren!

Om sommeren er det ingen sangsvaner å se på Skatval.
Da er alle dratt nordover, til hekkeplasser gjerne langt fra folk.

Nå om vinteren vender de tilbake, og finner mye mat på stubbåkrene rundt i bygda vår.
Det gir mange muligheter for bilder av disse store og vakre fuglene.

Forleden dag, rett før sola gikk ned, fikk jeg tatt noen bilder
som jeg hadde sett for meg i lengre tid.

Tre sangsvaner, en hvit og to grå årsunger,
holdt til i vannspeilet nede i fjæra og ikke langt fra land.
Jeg gikk rolig ned i fjæra, bøyde meg ned, satt helt rolig
og fikk sangsvanene slik jeg ønsket.

Da skjedde det! Sangsvanene startet på "Take Off",
og jeg fikk tatt bilder av hele situasjonen.
Slike store fugler trenger litt plass før de letter,
og må få opp farten med baksende vinger
mens de springer bortover vannflata.

Den ene ungen hang litt etter, og vises dermed ikke på de fleste bildene.
Men, alle tre kom seg trygt opp i lufta, og fløy videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar