lørdag 16. november 2019

Otermøte del 2: Tett på oteren i fjæra
























































Etter å ha servert ungene den ene fisken etter den andre,
tok otermor en etterlengtet pause på en annen stein i fjæra,
men like ved ungene sine. Se etegildet i det forrige innlegget.

Vel, pausen ble ikke særlig langvarig. For otere er noen rastløse skapninger!
Dermed dro otermor ut i vannet igjen, på stadig leiting etter mat.

Ungene ble etter hvert godt forsynte, og forlot "matsteinen".
Det ga meg som satt i fjæra like ved,
muligheter for litt andre bilder enn "oter med fisk".
Her har jeg samlet noen av de mange bildene fra denne siste aktiviteten.

Også ungene oppsøkte den samme steinen som otermor.
De var mer viltre av seg, og leikesloss som søsken ofte gjør.

Snakk om næropplevelse med oter, i fjæra på Skatval!
Jeg har aldri tidligere fått disse kjappe og flotte dyrene så nære og over så lang tid!

Uforberedt som jeg var på dette otermøtet,
reiste jeg meg kald og frossen opp da otrene hadde forlatt stedet.
Men, du verden så godt fornøyd!

2 kommentarer:

  1. Hei igjen, for en opplevelse! Skulle ønske du hadde filmet det og sendt det til NRK, får jeg lov til å ønske det...? Hva slags fisk er det oter-mor fanger? Må være bra med fisk der, hvis det er tilholdsstedet deres.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren! Joda, skulle gjerne ha tatt opp en video. Glemte det i farta, men tenkte på det da otermøtet var over. Otermor tar nok mange typer småfisk. Er tydeligvis nok mat til dem i fjorden. Men, mange arter sliter, hovedsakelig fordi trålere støvsuger fjorden for brisling, mat til mange arter fugler. Sæ en slik "versting" da jeg tok bildene av de tre otrene.

    SvarSlett