mandag 18. november 2019

Første møte med den frøspisende konglebiten
































































En av de største finkefuglene, og på størrelse med en liten trost,
konglebiten har opptrådt i store antall i landet vårt de siste ukene.

Denne arten foretrekker rognebær eller andre treslag med bær og frø.
I motsetning til sidensvanen som spiser fruktkjøttet på rognebærene,
spytter konglebitene ut dette og svelger hovedsakelig bare frøene inne i bæret.

Jeg har vært på leiting etter konglebiter i flere uker, uten å finne dem.
Sist lørdag ettermiddag, og like før lyset ga seg for dagen, lyktes jeg!

Ved Theisendammen i Bymarka i Trondheim fikk jeg
nærkontakt med en flokk på sju individer.
De var slettes ikke skvetne, og lot meg komme på kloss hold,
der de tok for seg av de siste rognebærene på et par trær.

Typisk for konglebitene er at de lar seg betrakte på nært hold.
Noen ganger måtte jeg rygge litt da fuglene var innenfor nærgrensa på objektivet.

Alle de sju individene jeg fikk sett, og noen av dem fotografert på kloss hold,
var enten hunnfugler eller unge hanner.
Fargene i fjærdrakten er nemlig ganske så like hos disse to.
Voksne hanner derimot kan skilte med knallrøde farger.

Det hører med til historien at jeg var tilbake samme sted dagen etter,
i et litt bedre lys og i håp om noen flere bilder
av disse sjeldne og næringstrekkende fuglene.
Da var det selvsagt ingen konglebiter å se ved Theisendammen...

2 kommentarer:

  1. Hei igjen! Du er i slaget nå, med oterne, sangsvaner og konglebitene! Jeg lurer på, viser du frem noen av bildene til barna på skolen og forteller dem litt fra naturens verden? Det er jo interessant da, at konglebitene spiser frøene på bæra, men ikke fruktkjøttet. Tenker også på kjernebiterne her, de gjør visst det samme.

    SvarSlett
  2. Takk for nok en kommentar. Ja, bruker noen av bildene mine i lærerjobben, men ikke så veldig ofte. Holder også noen foredrag til lag, foreninger og bedrifter. Da er slike faglige opplysninger med på å krydre foredraget.

    SvarSlett