søndag 8. mai 2016

Vårnatt på svensk side med mange nærmøter


Røy (Bilde 1 - 3)








Ånnsjön


Anjan 


Orrhaner


Orrhøne og orrhane


Orrhane 


Orrhane-slossing (Bilde 9 - 13)














Orrhane (Bilde 14 - 15)





Trane


Rådyr


Rådyrsbukk


Tamreinsbukk


Det skjer mye og raskt ute i naturen når det våres, 
særlig når snøen smelter i rekordfart og gradestokken viser nærmere 20 varme grader.
Da gjelder det å utnytte de ekstra fridagene nå tidlig i mai!

Jeg dro derfor fredag ettermiddag over Storlien og til Ånnsjön på svensk side.
Selv om det fortsatt var litt is, 
er det like før det blir helt isfritt på små og større vatn i området.

Så gikk turen tilbake mot Norge og Sandvika. 
Der kom jeg over den første orreleiken i vegkanten seint om kvelden, 
og la meg derfor til i bilen for å sove rett ved leiken.

Jeg våknet til aktivt orrespill blant fire virile orrhaner allerede kl. 03.00. 
Sannelig dukket det opp tre orrhøner også, 
såpass seint at det gikk an å få et par bilder av dem sammen med orrhanene.

Deretter kjørte jeg vegen mot Järpen. 
Langs denne vegen, som på svensk side er grusveg i flere km, 
kom jeg over to nye orreleiker midt på vegen.

Høydepunktet ble imidlertid ei stor og vakker røy,
som mer enn villig poserte i vegkanten.

Noen traner holdt også til på markene like ved vegen.

Turen over til Sverige ble avsluttet lørdag morgen med en tur inn i Vålådalen.
Måtte bare se om dette vakre "smultronställe"!

Det skulle vise seg å gi god uttelling, 
med rådyr på nært hold og et par tamreinsbukker.

2 kommentarer:

  1. Anonym8/5/16

    Knall uttelling på denne turen også!!

    SvarSlett
  2. Takk Terje! Ja, dette er et sikkerstikk hver gang tidlig i mai...

    SvarSlett