onsdag 1. august 2012

Mår på nært hold















Terje Sylte i Molde har de siste fire årene foret mår i ei li ikke langt fra Molde sentrum.
Det har han i høyeste grad lyktes med!
I tillegg til at han selv har tatt en rekke fremragende bilder av dette flotte dyret,
har han mer enn gjerne lånt ut mårbua si for ivrige naturfotografer.

Jeg har lenge hatt planer om å leie meg inn et døgn i Terje sitt målskjul.
Det gjorde jeg fra mandag til tirsdag denne uka.

Etter at Terje hadde lagt ut mat til måren (honning, rosiner, solsikkefrø og nøtter) og instruert meg om hva jeg hadde i vente, overlot han skjulet til meg selv.

Etter bare knappe fem minutter dukket det første individet opp,
og jeg kunne allerede like etter ta mine første mårbilder!
En halv time seinere kom enda et individ innom foringsplassen.
Snakk om rask uttelling!

Deretter viste det seg at måren ikke var like ivrig utover kvelden.
Først rundt kl. 22 kom et nytt individ på besøk, mulig det samme som det første.

Dagen etter glimret måren med sitt fravær helt fram til kl. 14.
Da pakket jeg sammen, egentlig godt fornøyd med det jeg hadde fått til av bilder kvelden før.

I det jeg skulle ta fotoryggsekken på ryggen, kastet jeg et siste gløtt ut av skjulet.
Og, der fikk jeg se tispa og de to årsungene på full fart inn på foringa.
Da ble det rimelig nok noen hektiske minutter, med utpakking og knipsing av mårfamilien.

Snakk om avslutning på et allerede flott døgn i mårskjulet!

Jeg viser her et knippe bilder fra døgnet i mårskjulet.
På det ene bildet fikk jeg alle tre på samtidig.
Det siste bildet viser plassen der Terje forer, slik det ser ut fra skjulet.
Måren har hiet sitt i ura rett ovenfor.

Jeg vil anbefale et besøk hos mårene til Terje på det varmeste.
Han gir deg dessuten mårgaranti.
Får du ikke mår inn i løpet av et døgn, får du et ekstra døgn gratis.

Terje får du enklest kontakt med ved å ringe ham på 91 39 07 25.
Lykke til!

4 kommentarer:

  1. Ser ut som du har hatt bra uttelling med besøket ditt Einar :) Jeg kjenenr igjen mårene og det er ingen tvil om at det er mora med de to ungene og tjukken som du har fått bilde av :) Takk for trivlelig besøk

    SvarSlett
  2. Anonym2/8/12

    Fantastisk upplevelse och fint foto som Du bjuder på! Fint jobbat igen, Einar!

    SvarSlett
  3. Anonym2/8/12

    Ja - skjønner at dette var en stor opplevelse. Er jo i utgangspunktet skye dyr dette, men når det er så mye godiser så blir det vel en anne skål... Flotte bilder - morsomt med humlene ved snuten på det ene.

    SvarSlett
  4. Takk for kommentarene! Ble god uttelling på mitt første besøk i mårskjulet, synes jeg. Mange humler lot seg friste av honningen også. Det så ikke ut til å forstyrre måren noe.

    SvarSlett