tirsdag 14. august 2012

Breiflangre i Apoteket naturreservat











Etter fotograferinga ved Baklidammen mandag morgen (se forrige innlegg), gikk fototuren til Apoteket naturreservat på Byneset.

I denne varmekjære lauvskoglia ikke langt fra Gaulosen, vokser det mye spennende.

Selv var jeg på utkikk etter orkidéen breiflangre, som er en av våre tre flangrearter.
Etter noe leiting, fant jeg ett eksemplar i full blomst.
Dermed var det bare å ta fram makroobjektivet og leike seg litt.

Bildene jeg viser her er først fem bilder av den spesielle og vakre breiflangren.

Deretter følger et bilde av Apoteket naturrresetvat og viser noe av den tette vegetasjonen der.

Informasjonsplakaten som er satt opp ved starten på reservatet, gir deg mye informasjon, blant annet om hvorfor naturreservatet har fått navnet Apoteket.

Jeg har også valgt å ta med et oversiktsbilde av deltaområdet i Gaulosen, ett av de få store elvedeltaene her til lands som fortsatt er inntakt.

Ved fugletårnet i Gaulosen, med infoplakater på veggen, ønsket mange måker meg velkommen.

Denne morgenen bød også på tett skodde.
Det resulterte i et stemningsfullt bilde fra Nordmyra rett før jeg dro ned til Gaulosen og Apoteket.

2 kommentarer:

  1. Flotte bilder av den har du fått. Har ikke sett denne planten før. Fint tåkebilde.
    Hilda

    SvarSlett
  2. Anonym15/8/12

    Da ble det som planlagt da, skjønner jeg - flangre og bever etter havørn. Stor variask´jon på kort tid! Fin flangrestudie og artige beverbilder - sikkert noe nye vrier der...

    SvarSlett