mandag 13. august 2012

Bevermøte i Baklidammen
















Søndag kveld dro jeg til Baklidammen i Bymarka.
Der holder en beverfamilie til, og har gjort det i mange år.

Allerede da jeg kom dit i 19-tida, var en fjorårsunge ute.
Den ble det noen bilder av, både da den satt og spiste og da den stelte pelsen sin.

En time seinere dukket et voksent individ opp.
Om dette var mora eller faren, var ikke godt å si.

Det ble noen litt annerledes bilder av dem, både ute i vannet der de nærmest sloss,
og på land da de stelte pelsen til hverandre.

Beveren i Bymarka blir jeg aldri lei av å fotografere.
Kanskje er det fordi dette dyret snur døgnet og er aktiv om natta.
Det gir noen utfordringer for en skarve fotograf.

Jeg hadde håpet på bever i soloppgang dagen etter.
Etter åtte timers sammenhengende (!) søvn i forsetet på Passaten (Takk VW for gode soveseter!),
var jeg på pass allerede kl. seks.

Det var nok i seineste laget for beveren.
Jeg så ikke noe til noen av dem.
Derimot ble det flere stemningsfulle morgenbilder av selve Baklidammen.

2 kommentarer:

  1. Anonym14/8/12

    Fint möte med ostörd bäver. Häftigt foto igen, Einar!

    SvarSlett
  2. Anonym16/8/12

    Hei Einar
    Du vil sikkert bli glad for å høre at ikke mindre enn fire Biofoto MN medlemmer møttes (ukoordinert) i den sørlige innløpsbekken til Baklidammen kvelden 15. august. Tilfeldig? Neppe. Vi var imidlertid ikke de eneste som hadde funnet veien ut i sola, så beveren holdt seg klokelig unna øldrikkere, campere, fiskere og biofotinger.

    Mvh Anders

    SvarSlett