fredag 10. august 2012

I havørnenes rike, nok en gang ...











På litt impuls ringte jeg Ole Martin Dahle i Flatanger for to uker siden.
Det er, for dere som ikke kjenner ham og det han tilbyr, mannen som i flere år har guidet naturfotografer og andre rundt i egen båt i Flatangers skjærgård.

Dette er det nærmeste du kommer havørnenes rike.
Her hekker nemlig et tjuetalls par hver eneste sommer.

Heldigvis hadde Ole Martin to ledige plasser i båten sin,
torsdag kveld og fredag morgen denne uka.

Terje O. Nordvik (Se bloggen hans: http://teronor.wordpress.com) og jeg fikk dermed oppleve havørnene i Flatanger på nært hold.

For meg var dette femte gangen ut i båten til Ole Martin.
Og, jeg synes det er like fascinerende hver gang!

Bilder ble det også, av mange havørnstup mot fiskene som Ole Martin kastet ut.
Bildene ble nok litt like, og de jeg har fra før.
Det må nok innrømmes.
Men, lyset og den totale opplevelsen var også denne gangen minst like viktig!

Dette dreier seg om et nærmøte med havørna som hovedperson langt ute i vakker trøndersk skjærgård. Må bare oppleves, gjerne mange ganger!

(Bildene er tatt med Nikon D700 og D800 og objektivene 500/4 og 70-200/2.8+2Xconverter.)

7 kommentarer:

  1. Det må være fantastisk moro å ta slike bilder!Selv har jeg ikke kommer nær nok ennå men håper på et ørnebilde i Finnland om en mnd:-)
    Kjempeflotte bilder!!

    SvarSlett
  2. Anonym11/8/12

    Riktigt fina bilder, Einar. Du är väldigt duktig med Din kamera. Jag hoppas ännu att ens få se en havsörn 'live' men vågar inte ens hoppas att få en på bild! Grattis!!!

    SvarSlett
  3. Anonym11/8/12

    Masse flotte bilder her Einar!

    Børge

    SvarSlett
  4. Wow vilken snygg havsörnsserie!

    SvarSlett
  5. Anonym13/8/12

    Oj - dine bilder ble nok hakket kvassere enn mine - virkelig bra resultat! Men så har du flere turer og da... - bare vent...

    SvarSlett
  6. Takk for alle kommentarene! Ja, det er stort å være med ut i båten til Ole Martin!

    SvarSlett
  7. Bengt Asplund16/8/12

    Tjusiga örn-bilder du tog! Hoppas att du fått tillbaka objektivet nu. Tack för trevligt sällskap!

    SvarSlett