fredag 23. september 2011

Bever ved Baklidammen




I Bymarka i Trondheim er det flere familiegrupper med bever. Det har det vært siden 70-tallet da arten ble satt ut.

De aller fleste bildene av bever har jeg opp gjennom årene tatt ved Theisendammen, den nederste dammen i Ilavassdraget i Bymarka.

Sist helg stakk jeg som snarest innom Baklidammen som ligger ikke langt unna den andre dammen. Like ved demningen var det tydelig at beveren hadde pynta på hytta si denne sommeren, ei hytte den har benyttet her i mange år, dog litt til og fra. Hytta vises i bakgrunnen på det første bildet.

Nå har jeg ingen mulighet de nærmeste ukene til å oppsøke denne lokaliteten igjen. Men, til våren burde nettopp Baklidammen kanskje bli et godt fotoalternativ når det gjelder bever.

Bildet av beveren tok jeg ved Baklidammen for noen få år siden. Den unge beveren kom svømmende inn til beiteplassen den hadde i sivkanten.

4 kommentarer:

  1. Har selv prøvd meg på beveren flere somre, men aldri helt fått det skikkelige blinkskuddet. Kanskje jeg må ta emg en tur til denne plassen til våren?

    Flott bilde av beveren!
    Knut Børge

    SvarSlett
  2. Härliga vackra bilder på din blogg !

    SvarSlett
  3. Anonym24/9/11

    Beverfoto er artig. Beste resultatet får en etter min erfaring ved å bruke båt. Elelr som du har gjort å postere ved en spiseplass, gjerne preparert med fristende ospegreiner. Artig bilde du har fått her.

    SvarSlett
  4. Takk for hyggelige kommentarer! Har faktisk aldri prøvd båt, Øystein. Ser av bloggen din at det kan gjøre susen. Må få til det en gang i Bymarka også...

    SvarSlett