tirsdag 24. mai 2011

Hoggorm, laksender, horndykkere etc.






Helgas tur til Härnösand nord for Sundsvall i Sverige var først og fremst av en annen karakter enn en ren naturfototur. Likevel fikk jeg til noen småturer, både rundt i selve denne vakre småbyen ved Østersjøen og til et lite naturrresetrvat i nærheten. Dermed ble det noen nye bilder til naturfotoarkivet mitt.

På en grusveg i utkanten lå en velvoksen hoggorm midt i vegbanen. Jeg unngikk å kjøre på den, selv om jeg faktisk kjørte over den. Noen få bilder ble det, på relativt kort avstand. Mest redd var nok hoggormen. I stor fart forsvant den ned i grøfta og inn i skogen da jeg nærmet meg den.

En art som det var mye av rundt Härnösand, var laksanda. Nå opptrådte de fleste i par. Dermed ble det noen bilder av ett av parene helt inne i sentrum av byen. Her kom jeg også over hele 4 par med horndykkere som heller ikke hadde kommet i gang med reirbygging og egglegging.Det hadde derimot fiskemåkene. Flere av dem lå allerede på reir i havneområdet.

I en liten bekk som jeg kjørte over, holdt et stokkandpar til. Bekken ble benyttet til vask av fjærdrakten. Dermed ble det noen bilder av stokkendene med noe mer enn bare at de lå der stille.

Alt i alt ble turen til Sverige og Härnösand en tur med flere gode naturopplevelser, i en natur som på mange måter var annerledes enn ved mine hjemtrakter på Skatval.

1 kommentar:

  1. Anonym25/5/11

    Mye bra her Einar - både fra Ånnsjøen og Sundsvall! Tydeligvis gode naturfotomotiv i vårt nærmeste naboland også.

    SvarSlett