søndag 22. mai 2011

Flott kveld ved Ånnsjön






Sist torsdag gikk turen over til Sverige igjen. Da var målet Härnösand nord for Sundsvall. På veg dit ble det en lengre stopp også denne gangen ved Ånnsjön. Ned for Ånn kom jeg over en flokk med toppender i sivkanten. Da to horndykkere svømte forbi i nedkant, fikk jeg det oversiktsbildet jeg ønsket meg.

Ved den lille dammen, og fra det samme fotoskjulet som på den forrige turen, fikk jeg tatt noen nye bilder av grønnstilkene. Nå ble det skikkelig motlys, en utfordring i seg selv. Et par av bildene ble slik at jeg var godt fornøyde med dem. Nå er det nok like før egglegging hos grønnstilken. For maken til oppvarting og tilnærming som disse to viste hverandre, er det ikke ofte jeg har sett hos denne arten.

Ute på vannflata lå noen kvinender. En av dem sprang bortover vannflata så vannspruten i motlys stod rundt den.

Da vi fortsatte videre østover, kom vi over en elg i vårskogen. Et flott punktum på nok ei fin stund ved Ånnsjön!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar