lørdag 25. mai 2024

Snakk om snadder! Et par med snadderand på kloss hold ved Lagunen i Ånn, 23. + 24.05.24


















































Inngangen til ett av gjömslene ved Lagunen.


I dette området av Ånnsjön, rett ved Lagunen, kan det også være godt med endrer og andre vannfugler.


Slik ser Lagunen ut. Bildet er tatt fra ett av gjömslene.


Torsdag kveld og fredag morgen denne uka satt jeg mange timer i "gjømslene" ved Lagunen i Ånn.
Dette stedet i Sverige, ikke langt unna grensa på Storlien,
ligger ved den store og fuglerike innsjøen Ånnsjön.

Jeg har vært dere flere ganger opp gjennom årene.
Slik uttelling rent fotomessig som jeg fikk denne gangen, har jeg aldri tidligere opplevd.
Det skyldes at det fortsatt er tidlig sommer, isen gikk på denne dammen bare for 1,5 uke siden.

Dermed var mange par av flere anderter samlet i Lagunen,
både for å finne mat før hekkesesongen, og for noen å finne partneren for i år.

To av de som for lengst hadde funnet hverandre, var paret med snadderand.
De var mest opptatt med matsøk, og hadde ingen andre konkurrenter.

Dermed fikk jeg ekstra mange bilder av dem, både i kontrastrikt motlys torsdag kveld,
og i vakkert morgenlys fredag morgen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar