fredag 9. februar 2024

Endelig et nytt møte med oterfamilien i fjæra på Skatval

De to oterungene (Bilde 1 - 2)


Vakkert vintervær i fjæra!

Mye trevirke i fjæra etter to stormer de siste par ukene

Sol, kuldegrader og frostrøyk - lekkert!

Otermor (Bilde 6 - 13)









Onsdag denne uka fikk jeg igjen sett og tatt bilder av noen otere i fjæra på Skatval.
Slike møter har det ikke vært mange av så langt denne vinteren.
Det skyldes blant annet at jeg ikke har vært der så ofte når oterne er nære land.

Onsdag kom jeg ned i fjæra en liten halvtime etter flo sjø.
Jeg så ikke noe til oterne, men like etter kom to av dem svømmende mot meg.

Det var de to halvstore ungene som jeg har sett noen ganger i vinter.
Den ene tok jeg et par nærbilder av også tidligere i januar.

Ungene svømte mot steinura de ofte bruker å hvile ut i.
Etter å ha duftmarkert på en stein ute i vannet, forsvant de rett inn i ura.

Først en halv time seinere kom otermor svømmende.
Da hadde jeg fått et bilde av henne ved ei annen steinur,
men forstod hvor hun hadde tenkt seg.

Jeg rakk fram før henne, og fikk noen bilder der hun nærmest ålet seg inn til ungene i steinura.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar