søndag 8. november 2020

Tre elgokser og enda en elg på Skatval lørdag kveld

 














Denne helga har vi alle våre fire voksne barnebarn på besøk hos oss ved Dregsetsve på Skatval. Lørdag ettermiddag gikk turen til nærbutikken, for å kjøpe litt ekstra godt til lørdagskvelden.

Da vi først var ute og kjørte med bilen, måtte jeg vise de fire ungdommene hvor jeg har sett store elgokser flere ganger denne høsten. Jeg hadde ingen tro på at vi kom til å se elgene, da jeg ikke har sett noe til dem på godt over ei uke.

Stor var derfor overraskelsen da de dukket opp i kanten på et jorde. Der var de i ferd med å gå inn i skogen, kanskje fordi det gikk et menneske med en hund over et jorde like ved.

Ser du nøye etter på det andre bildet, var det ikke bare tre elgokser i skogkanten. Et fjerde individ, som jeg tror var ei elgku, var allerede godt inne i skogen.  

Jeg fikk mine nye bilder i tussmørket av de tre elgoksene, for rundt oss var det i ferd med å bli skikkelig nattemørkt.

---------------

Bildene i dette innlegget ble tatt med mitt nyinnkjøpte Nikon Z6II + Nikkor 500/5.6 PF og adapter, en kombinasjon som viste seg å være utmerket! Jeg måtte skru opp ISO-verdiene til 6400 på de første bildene, og hele 10.000 på de siste bildene. Det synes jeg kameraet tålte godt, og ga gode og dynamiske bildefiler.

Jeg stilte inn AF-søkefeltet på funksjonen for dyr. Det fungerte også utmerket! Kameraet fant kjapt elgoksene og fulgte disse hele tida. Dermed fikk jeg mange bilder i fokus. Bildene som ble litt uskarpe skyldtes nok heller litt lang lukkertid, altså bevegelsesuskarphet, i forhold til nattemørket.

Alt i alt er jeg godt fornøyd med versjon to av Z6-kameraet. Kameraet virker kjappere og er blitt et mer hendig verktøy til motiver i bevegelse. 

Takk til Stjørdal Foto for kjapp levering også denne gangen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar