tirsdag 10. november 2020

Et nytt møte med sidensvanser på Skatval

 






















Det har vært lite sidensvanser å se på Skatval de siste dagene. I alle fall har ikke jeg funnet noen.

I går kom det ei melding fra en annen ornitolog og fotograf om at han hadde sett sidensvans flere steder på Skatval i helga. Dermed prøvde jeg å finne noen selv, både før og etter jobben på mandag.

Jeg var innom flere steder der jeg trodde jeg kunne finne dem, men ingen sidensvanser var å se.

Jeg hadde nærmest gitt opp og var på veg hjem. Rett før jeg skulle svinge av og inn til vår eiendom Dregsetsve, valgte jeg å kjøre videre litt oppover vegen. Det skulle lønne seg!

For bare 100 meter lenger oppe fant jeg en flokk på minst 50 vakre sidensvanser!

De satt rolige i et par større bjørker, og fløy i småflokker ned mot noen einer- og nypebusker. Der fant de både bær og frø som gikk ned på høykant. Jeg fikk tatt mange bilder av dem, de fleste fra egen bil for å komme litt nærmere.

Alle bildene jeg viser her er tatt med Nikons nye Z6II + adapter + Nikkor 500/5.6 PF. Lyset var i ferd med å forsvinne. Dermed måtte jeg ta bildene på 3200 ISO. I tillegg er de fleste bildene croppet en del. 

Jeg opplevde at autofokusen var rask og presis, enten jeg brukte punktfokus, liten gruppe eller fokus der kameraet kjenner igjen "dyr". Kameraet kom kjapt i gang og jeg merket ikke noe særlig forsinkelse i serieopptak. Dette fungerer godt for meg, ser det ut for! 

Denne gangen fikk jeg heller ikke prøvd kameraet på fugl i flukt. Til det var lyset altfor svakt, og jeg måtte bruke vel lange lukkertider.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar