fredag 9. august 2019

Tett på fjellrevene i sommervarmen



































































På veg hjem fra Sunnmøre sist søndag tok jeg turen oppom fjellrevene på Dovre.

Ja, dette er de berømte "skiferrevene" som holder til i skiferbruddet,
ikke langt fra avlsstasjonen for fjellrev på Oppdal/Dovrefjell.

Dit har mange naturfotografer tatt turen de siste årene.
Dette hiet har nærmest vært omkranset av naturfotografer til tider.
Likevel har paret fått fram unger, så seint som i fjor.

I år er det ingen kull med nye fjellrever ved dette hiet.
To individer har i hele sommer holdt til i området,
muligens to av ungene fra i fjor.

Med sol og god sommervarme var fjellrevene av det rolige slaget.
De lå og sov og gjespet mye, og lot meg komme relativt nære, uten at jeg skremte dem.

Så er da dette individer som er blitt godt vante med naturfotografer med lange teler.

Dessverre er det ikke alle som skjønner at dette er ville fjellrever,
og som dermed ikke skal mates med medbrakt mat.

Jeg traff på en ivrig fotograf da jeg var i ferd med å trekke meg tilbake.
Han fortalte at han hadde med en pakke pølser som han ville gi til fjellrevene.
Da poengterte jeg tydelig at seriøse naturfotografer fórer ikke ville fjellrever!

Jeg fikk mine bilder, og vel så det av de to fjellrevene, og uten at de ble mette av mitt nærvær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar