tirsdag 22. oktober 2024

Stærflokken spiste røde bær på svenskasal, Kvislabakken 21.10.2024


Stærflokk midt i matfatet 
i form av røde bær på flere trær med svenskasal





























Fjellvåk ungfugl (juv)


Gråmåker


Granrekke


Utsikt mot sør fra Forbordsfjellet


Søndag kjørte vi forbi noen trær av svenskasal som bugnet av røde bær ved Kvislabakken i Stjørdal. Der så vi flere stær som forsynte seg av den modne maten. Vi hadde ikke tid til å stoppe for å ta bilder av dem.

Av den grunn dro jeg tilbake mandag formiddag, og fant stærflokken på rundt 50 individer i de samme trærne. Dermed ble det mange stærbilder, der de fråtset i modne, saftrike og røde bær.

Bare da noen gikk eller syklet forbi på fortauet rett under trærne, tok stærflokken til vingene. Like etter var de tilbake i matfatet. Jeg fikk mine bilder, fra bilvinduet på den andre sida av vegen.

Litt tidligere samme dag fikk jeg sett og tatt et par bilder av en ung fjellvåk, på næringssøk i terrenget like ved E6 gjennom Skatval. Nede i fjæra på Skatval ble det et par bilder av noen gråmåker.

Mandag formiddag tok jeg også turen opp Forbordsfjellet. Langs vegen mot toppen ble en flokk med konglebit sett i forrige uke. Konglebitene var nok fløyet videre, for jeg så ikke noe til dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar