lørdag 29. juni 2024

Dovrefjell 2: Inn i nasjonalparken vest for Grønbakken, 25.06.2024

Driva renner gjennom Grønbakken

NSB-hytta ved Grønbakken

Vakker jernbaneundergang

Mogop i frøstadiet





Bekkeblom

Skilt for nasjonalparken

Landskapsbilder tatt fra stien innover fjellet









Etter gåturen inn til Gåvålivatnet på østsida av E6 ved Grønbakken sist tirsdag, tok jeg like godt også stien fra Grønbakken på vestsida og innover i nasjonalparken.

Det er i dette området jeg ofte har støtt på moskus, og fått mange bilder av dem. På forhånd visste jeg at det var lite sannsynlig denne gangen. For, nå midt på sommeren har de fleste av de rundt 200 moskusene på Dovrefjell trekt enda lenger inn på fjellet.

Det viste seg å stemme. Jeg så ingen moskus, men hørte fra noen andre at en flokk gikk fem km lenger inne, da jeg nærmet meg toppen av lia der turstien går.

Da fikk jeg nøye meg med å fotografere noe annet. Valget falt på den vakre fjellplanten mogop. Der var jeg nok også litt sein ute, for alle mogopen som det var mange av ved Grønbakken, var forlengst avblomstret. Litt stilige var de fortsatt, med mye lenger stengel og frøene i dusker der de store blomstene lyste vakkert i gult og hvitt for noen uker siden.

Mest uvanlig denne dagene var nok været, med skyfri himmel, lite vind og nær 30 varmegrader!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar